søndag 28. februar 2010

Planterom

Nå har jeg endelig fått frøene fra M & T, så nå er det såing det går i her. Har sådd ca 40 typer nå med sommerplanter og stauder (kommer med planteliste senere). har også fått montert opp et plantelys i kjelleren. det er ei lampe fra Grønt fokus med 2 sparepærer på 200W hver. den skal dekke et område på 2X2 meter. Som bord nå har jeg satt en gammel vaskemaskin med en forskalingslem over, men jeg skal lage mege et ordentlig bord på 4 kvm om ikke lenge. Jeg håper kjelleren kan bli grei som planterom. det er en grovkjeller, med steinvegger. her er bare 175 under taket og jeg er 176, men regner med at jeg står mye bøyd over bordet, så det går nok bra. Her holder en jevn temperatur på 10-14 grader hele året, så jeg tror det skal være en bra plass å drive plantene en stund. Eventuelt kan det bli en fin plass der en kan holde plantene litt tilbake når det blir for varmt i drivhuset. som sagt har jeg sådd ca 40 typer nå og jeg venter enda på frøene fra Zimtrade. I fjor fikk jeg frem 761 sommerblomster i drivhuset før tomat- og agurkplantene overtok all plass. I år blir det mer.......... Nå står brettene i vinduskarmer og på spisebordet i stua. Mye har spirt allerede. håper de spirer før min 10 mnd gamle datter finner ut hvordan en klatrer. Etter de har spirt er det rett ned i kjelleren.

4 kommentarer:

  1. Så flink du er!
    Veldig praktisk med et plantebord i kjelleren. :)

    Lykke til med såingen!

    -Cecilie-

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg inspirert! Vi har da plass nok i kjelleren bare jeg får ryddet litt. For på bord og benker i stue og på kjøkken er det ikke plass til mer. Men kjelleren ....
    Lykke til med alle plantene dine. Og måtte bare våren komme snart!

    SvarSlett
  3. Hvilken herlig hobby det er med frø og jord :) 40 sorter står det repsekt av, håper de får være i fred for nysgjerrige barnehender. Så smart og praktisk plantebord du har laget! Drivhus har du også ser jeg. Det står høyt oppe på ønskelisten min :)

    SvarSlett
  4. Du har visst nok å styre med ;o) 761 sommerblomster? Wow, sier jeg da! Jeg er mektig imponert!
    Selv driver jeg nok i en helt annen skala. En del blir det jo her også, selv om jeg ikke har drivhus!
    Ønsker deg lykke til med årets sådd ;o)

    SvarSlett